5 kosttilskud jeg tager hver dag

kosttilskud

Først og fremmest vil jeg gerne sige mange tak fordi du kiggede forbi.

Jeg ved godt at jeg har skrevet en del indlæg om kosttilskud på det seneste, men det er der en helt bestemt grund til.

Jeg modtager hver uge 30-35 mails fra personer, der gerne vil tweake deres styrketræning og kost. 90% af alle disse spørgsmål omhandler kosttilskud (altså proteinpulver, kreatin, fiskeolie osv.)

Whaaat!

Jeg synes det er rimelig vildt, når man tænker på at styrketræning er så meget mere end proteinpulver og kreatin, men på den anden side kan jeg godt forstå det.

Der findes så mange smarte kosttilskud på markedet, at det praktisk talt er umuligt at skille skidt fra kanel (det ordsprog har jeg stjålet fra min farmor, beklager).

I denne artikel vil jeg give dig et indblik i hvilke kosttilskud, jeg synes du bør overveje. Jeg har selv brugt dem alle on-and-off i 8 år, og ved at de virker!

Listen er bygget op sådan, at de første 3 kosttilskud er til alle (MUST HAVE), og de sidste 2 er til de seriøse (NICE TO HAVE). Fælles for alle produkterne er, at de er 100% lovlige i Danmark og ganske ufarlige!

Du har sikkert hørt det hundrede gange før, men du får det lige igen (beklager på forhånd!) Hvis du vil opnår resultater i fitnesscenteret og foran spejlet, så er det afgørende at du har styr på din kost. Sammen med træning er kost den primære faktor – og kosttilskud den sekundære!

Men selvom vores kost primært bliver styret gennem vores kostplan (hvis du har sådan en?), så er det alligevel ofte en god ide at supplere med 3-5 naturlige kosttilskud hver dag.

Her er de i alt 5 produkter jeg selv tager. Trommehvirvel, tak.

Her er de 3 kosttilskud jeg plejer at anbefale til alle

fiskeolie til styrketræningFiskeolie Fiskeolie hjælper dig ikke bare med at leve et sundere og længere liv, det hjælper også på din styrketræning.

Forskning har nemlig påvist, at Omega-3 fedtstof forebygger betændelse i musklerne, nedsætter restitutionen, øger dit stofskifte (fordi olien booster kroppens egen produktion af leptin) og forbedre blodgennemstrømningen.

Som en sidste fordel, så oplever mange, at deres led begynder at føles mere ”smurte” efter de tager fiskeolie.

Såå – er det ikke bare at komme i gang? Jeg har svært ved at finde en grund til, at du ikke skal begynde at tage fiskeolie hver dag.

Her er et link til den fiskeolie jeg bruger dagligt. Jeg har linket til et tilbud på to dåser, da en dåse slipper utrolig hurtigt op.

vitamin piller til styrketræningMultivitaminpille Vi skal spise 6 stykker frugt eller grønsager om dagen, træne flere gange om ugen, spise varieret, spise fisk (!) og tusinde andre ting.

Måske det bare er mig, men nogle gange har jeg svært ved at følge alle sundhedsrådene fremsat af sundhedsmyndighederne og diverse fitness fagblade.

Derfor tager jeg en multi vitaminpiller hver morgen. Det er min sikkerhed for, at jeg får nok vitaminer og mineraler.

Kan man ikke bare spise sundt og varieret året rundt, i stedet for at tage en vitaminpiller? Jo, klart. Er du en udpræget sundhedsfreak, så fortsæt endelig. Er du – ligesom mig – semi-sund, så suppler gerne med en god multivitaminpille.

Her er de vitaminpiller jeg tager. Jeg har valgt disse pillerne fra Bodylab, fordi de indeholder alt det man har brug for, når man styrketræner meget.

whey proteinpulverProteinpulver Åh ja, proteinpulver! Jeg har snart skrevet et par indlæg om dette emne, men det er altså fordi det er hamrende vigtigt!

Proteinpulver bør indtages umiddelbart efter endt styrketræning (max 15 min) og på dage hvor du har svært ved at få nok proteiner gennem kosten.

Du kan læse mere om fordelene ved at indtage proteinpulver i forbindelse med styrketræning i denne artikel. Shake it!

Her er i øvrigt det proteinpulver vi anbefaler (bedømt ud fra smag, pris og kvalitet.)

Og til de seriøse..

Dette var en kort gennemgang af de 3 kosttilskud, jeg mener alle der styrketræner kontinuerligt bør tage. Som en lille bonus har jeg inkluderet yderligere 2 kosttilskud, som jeg selv tager – og vil anbefale til de seriøse pumpere.

Er de nødvendige? Bestemt ikke. Giver de hurtigere resultater i spejlet? Jep, det er der forskningsmæssigt belæg for. Så er du seriøs med din styrketræning, så læs endelig videre.

kreatinKreatin Kreatin øger din styrke og muskelvækst. Faktisk, så vil mange mænd opleve at tage 2 kilo muskelmasse på, efter 3 måneder på kreatin. Læs min nemme artikel om kreatin her.

Jeg køber mit kreatinpulver hos Bodylab. Men hvorfor lige hos Bodylab? Fordi der køber jeg alle mine andre kosttilskud, så hvorfor ikke også lige ligge et par bøtter kreatin bøtter i kurven? Husk det skal være Kreatin Monohydrat.

PS: Kvinder kan også få meget ud af at tage kreatin, ligesom alle de andre kosttilskud i denne artikel.

casain proteinpulverCasein protein Dette kosttilskud er bestemt ikke en nødvendighed. Det er til dig der vil tweake hver eneste detalje i din træning.

Det er ikke så længe siden jeg begyndte at tage casein proteinpulver lige inden sengetid, og jeg er meget tilfreds med resultatet.

Forskellen på Casein proteinpulver og almindeligt proteinpulver (ofte Whey eller Soja) er, at casein pulveret er langsomt fordøjeligt. Det tager kroppen 6-8 timer at omdanne casein proteinerne til aminosyre, hvilket er lang tid i forhold til f.eks. Whey’s 40 minutter.

Hvad er der så smart ved det? Grunden til at bodybuildere tager casein lige inden sengetid er, at kroppen dermed har nogle proteiner at arbejde med hele natten (og ikke kun de første 40 minutter, hvis du anvendte Whey). Husk, at proteiner er musklernes byggesten og en forudsætning for, at vi oplever muskelvækst (hypertrofi).

Lidt forenklet, så siger man at casain proteinpulver hjælper kroppen med at vokse, mens du sover – hele natten. Eneste ulempe: Det smager knap så godt som almindelige Whey proteinpulver (lidt tykkere konsistent).

Her det casein pulver jeg benytter! Og lad mig være helt ærlig over for dig: Det er ligegyldigt hvor du køber det henne – det smager bare ikke særlig godt. Det smager lidt ligesom proteinpulver gjorde for 10-15 år siden. Pyha!

Det var så min liste over ufarlige kosttilskud, som jeg vil anbefale dig at overveje, hvis du er seriøs med din træning. Jeg ville blive super glad, hvis du havde lyst til at ”synes godt om” eller dele denne artikel med dine venner på facebook eller twitter.¨

Hvis du vil vide mere om proteinpulver, så start med at læse denne komplette guide/test af proteinpulver.

Har du erfaringer med nogle af disse kosttilskud? Jeg ville elske at høre og lære om dine erfaringer. Until next time – stay Awesome!

Tue

Jeg er fitnesstræner og holdets cardionørd. Jeg elsker løb, klatring, styrketræning - og softice på mine “syndedage” :)

22 kommentarer

  1. Morten 12. oktober 2013 at 18:32 #

    Hvorfor skal kreatin være monohydrat?? 🙂

    Svar

    • Tue 19. december 2013 at 21:10 #

      Hej Morten,

      Det er der 3 grunde til:

      1. Det er den mest effektive type af kreatin!
      2. Det er den type kreatin der er bredest testet, og man ved derfor rigtig meget om bivirkninger etc.
      3. Det er billigt.

      Håber det svarede på dit spørgsmål? – Tue

      Svar

  2. Rie 22. februar 2014 at 22:18 #

    Hej:0) jeg forsøger at skære alt unødvendigt
    Kalorieholdigt væk i min kost. Jeg træner 5-6 gange om uge lov følger en træningsplan. Mit spørgsmål er om ren amino tilskud er bedre end en proteinshake for mig – rent kalorie mæssigt?

    Tak for en super side og træningsprogram ..:0)

    Svar

    • Tue 23. februar 2014 at 16:23 #

      Hej Rie,

      Interessant spørgsmål.

      Det afhænger lidt af hvad du mener med proteinshake. Mange af de shakes man køber indeholder kun proteiner (og proteiner er jo bare aminosyre i forklædning). Laver du din egen shake, så kan du på samme måde selv styre, hvilke kalorier du kommer i shaken.

      Omvendt så kan jeg ikke se nogle store ulemper i at skifte proteinerne ud med aminosyre, herunder BCAA. Dog bliver dette en dyr fornøjelse, uden de store fordele.

      Derfor lyder mit korte svar: Jeg ville ikke bekymre mig mig det. Rent kaloriemæssig er der måske en lille fordel i at tage aminosyre, da du slipper for at tage kulhydrater sammen med din proteinshake (din krop har brug for kulhydrater for at omdanne proteinerne til aminosyre.) Men igen, jeg er ikke sikker på det vil gøre den store forskel!

      Håber det gav mening, og hvis andre er uenige, så byd endelig ind?

      Venlig hilsen Tue

      Svar

  3. Carina 6. april 2014 at 20:15 #

    Hej Tue

    Tak for rigtig mange gode artikler – har vist snart læst dem alle med stor interesse :))
    Jeg vil bestille dine “5 kost tilskud” imorgen hos bodylab – har længe overvejet at komme igang med protein og vitaminer, har bare ikke kunnet finde rundt i “junglen” – du har hjulpet mig, men nu er der kun et enkelt spørgsmål tilbage, jeg ikke har helt styr på inden bestillingen 😉
    Hvad er din mening om bodylab’s “whey 100 extra pure” i forhold til den almindelige “whey 100″…..??
    Jeg er 40 år og i ret god form – træner hver dag – skifter mellem styrketræning og kondition – træner med tunge vægte og er efterhånden blevet ret så stærk 😉 – så hvilket af de 2 produkter vil du mene, jeg skal bestille…..??
    Glæder mig til flere inspirerede artikler fra dig :))

    Hilsen Carina

    Svar

    • Tue 8. april 2014 at 06:07 #

      Hej Carina,

      Tak for din kommentar og tak for dine pæne ord 🙂

      Jeg ville bestille almindelig proteinpulver, og så bare tage en smule mere. Jeg mener ikke Pure varianterne er pengene værd, med mindre du skal stille op i en konkurrence med en fedtprocent på under 5%.

      Hold dig bare til almindelige proteinpulver – du vil ikke kunne mærke forskel!

      Vh. Tue

      Svar

  4. Mathias F 16. juni 2014 at 14:40 #

    Hej Tue.
    Kan du sige mig om der er forskel på bodylabs kreatinpulver og deres kreatin tabletter? Det er begge monohydrat, og en pille indenholder 500 mg kreatin.
    Mvh Mathias

    Svar

  5. Kristoffer 16. juni 2014 at 22:38 #

    Det har ingen betydning om det er piller 🙂
    De koster dog ofte en del mere end pulveret..
    Pillerne bruges primært af folk der ikke kan klare konsistensen af almindelig kreatin 🙂 håber det var svar nok!

    Svar

    • Tue 17. juni 2014 at 19:02 #

      Hej Mathias,

      Jeg er helt enig med Kristoffer! Jeg har ikke de store erfaringer med kreatin i pilleform, da jeg altid har taget det som pulver.

      Venlig hilsen Tue

      Svar

  6. Mathias F 17. juni 2014 at 20:35 #

    Okay, tak for svarene Tue og Kristoffer.
    Og tak for en masse gode artikler, jeg er lige begyndt på jeres program, og håber på det bliver godt 😉

    Svar

    • Tue 17. juni 2014 at 20:54 #

      Mange tak 🙂

      Jeg håber også du vil få rigtig meget ud af programmet.

      Giv den gas! – Tue

      Svar

  7. Mette 24. august 2014 at 00:29 #

    Hej Tue
    Dejligt med en side, med en masse god info, tak for det.
    Hvis man træner hård vægttræning for at bygge muskler op og samtidlig skal smide en del fedt, er der så noget man skal være ekstra opmærksom på, eller noget man skal undlade ?
    Er der evt et kosttilskud som kan afhjælpe dette, så fedt forbrændingen ikke går ud over muskel opbygningen ?
    Mvh Mette

    Svar

    • Tue 31. august 2014 at 08:49 #

      Hej Mette,

      Nej, der findes umiddelbart. Men du skal huske at få nok proteiner, selvom målet er vægttab. Ved at tage f.eks. proteinpulver hjælper du kroppen med at bibeholde muskelmassen, selvom du cutter (er på slankekur).

      Du kan også læse lidt mere om cardio her (http://www.styrketraeningsprogram.dk/butik/cardio-program/) da det ville være en oplagt mulighed for dig.

      Venlig hilsen Tue

      Svar

  8. Nik 29. oktober 2015 at 11:46 #

    Hej Tue

    Kan man tage hampefrøolie i stedet for fiske olie?
    Og kender du evt. til fordele og ulemper ved disse?

    Svar

    • Tue 14. november 2015 at 13:23 #

      Hej Nik.

      Ja, det kan du sagtens. Men overvej de nye “Pure omega 3” fra Biosym, for der er fosforlipider i, hvilket gør man bedre kan optage de gavnlige ting i olien.

      Venlig hilsen Tue

      Svar

  9. Mikkel 16. november 2015 at 20:05 #

    Hej Tue,

    Jeg bruger selv Kreatin og Protein pulver til daglig, er er lige blevet færdig med opbygningsfasen med Kreatin. Mit spørgsmål lyder til dig omkring det er nok med disse to kosttilskud til hård styrketræning, da jeg er meget seriøs omkring træning. Eller om jeg bør købe ting som preworkout, er det nødvendigt? derudover ville jeg også gerne vide om Multivitaminpille og Fiskeolie om det hjælper omkring styrketræning og hvordan. Helst ikke for mange fag begreber da min viden indenfor biologi ikke er særlig stor.

    MVH Mikkel

    Svar

    • Tue 28. november 2015 at 13:56 #

      Hej Mikkel.

      Tak for dit spørgsmål. Ja, kreatin og proteinpulver er rigeligt for at se resultater. Fiskeolie hjælper på dine led og vitaminpiller styrker bl.a. dit immunforsvar, hvilket alle er gode grunde for at kombinere begge dele med styrketræning.

      Der er mange andre grunde men som udgangspunkt anbefaler jeg altid at spise vitaminpiller og fiskeolie, hvis du er seriøs med din træning. (Spiser du meget fisk og super varieret så kan det dog undlades.)

      Tue

      Svar

  10. Alexander 6. august 2016 at 21:28 #

    Hej jeg har lige købt nogen piller og jeg vil gerne spørger hvor mange jeg må tage dagligt. (BCAA 4:1:1)-Chromium picolinate)-Glucosamine sulphate)-(BCAA Plus).

    Svar

    • Tue 10. august 2016 at 16:50 #

      Hej Alexander.

      Puha, det er svært at sige. Det er ligesom at spørge hvor meget proteinpulver “man” skal have hver dag. Det afhænger af din vægt, træningsniveau og køn. Jeg vil anbefale dig at læse på æsken eller alternativt skrive til producenten. Jeg er ikke bekendt med dette bestemte BCAA kosttilskud, men jeg ved at informationer ofte er god (omend en smule overdrevet.) Tue

      Svar

  11. Brian 19. november 2016 at 01:22 #

    Hej tue jeg er en meget slank fyr som gerne godt kunne tænke sig og tage mere på for at have noget og arbejde med ved styrketræningen, jeg har læst om wieght gainers som skulle give en mere mulighed for at tage på så man har mere og arbejde med. Tænkte om det er en god ting og om man skal eller kan tage protin pulver ved siden sammen med andre kosttilskud hvordan ser du på det.

    Svar

  12. Anders 21. december 2016 at 10:44 #

    gode bud, men synes også der er gode produkter fra nye firmaer. Er selv bruger af fiskeolien fra Purepharma som jeg synes er rigtig god og Reconpharmas kosttilskud virker også til at være rigtig godt. Men ja proteinpulver fra Bodylab er virkelig toppen. 🙂

    Svar

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hvordan skal jeg løbetræne ved siden af styrketræning? - 26. januar 2015

    […] anbefales at du 1 time inden løbetræningen er fyldt op med både whey protein, casein protein og andre nødvendige kosttilskud, for at reducere et eventuelt […]

Skriv et svar

[30.000+ downloads] Prøv vores gratis træningsprogram i dag

Pin It on Pinterest