Hvorfor bruge et styrketræningsprogram?

Hvorfor er det så vigtigt at have et styrketræningsprogram? Det handler vel bare om at løfte nogle tunge vægte og få sved på panden? Og bliver træningen ikke bare kedelig af, at alt er skematiseret i et styrketræningsprogram?

Ser du, du kan sagtens styrketræne uden at have et styrketræningsprogram. Undersøgelser viser, at op mod 80% af alle dem du møder i fitnesscenteret ikke følger et styrketræningsprogram.

Vi plejer at sige til folk, at hvis det de gør virker – then don’t change a think! Hvis du føler dig harder, better, faste and stronger (tak Darf Punk) så bare fortsæt!

Denne side er til dig der gerne vil have mere ud af den tid du træner. Du har måske allerede prøvet at lave et styrketræningsprogram selv, men har brug for noget hjælp og feedback.

3 fantastiske grunde til at følge et styrketræningsprogram

Hvornår trænede jeg sidste? Hvilket øvelser lavede jeg og hvor mange kilo tog jeg i bænkpres? Skal jeg tage en hvileuge, eller bare klø på?

Hvis du træner i blænde uden et styrketræningsprogram, så går du glip af en lang række fordele.

1# Periodisering

Er det tid til tage en hvileuge – eller skal jeg bare køre på? Hvornår vokser dine muskler? Når du holder pause. Derfor skal et godt styrketræningsprogram have nogle uger, hvor kroppen for lov til at slappe af (og vokse!) Med et godt styrketræningsprogram så ved du altid hvornår det er tid til at hvile – og hvornår du skal klø på!

2# Progressivitet

Tunge vægteHvornår skal jeg stige i vægt? Den vigtigste regel af dem alle. For at opnå resultater med din styrketræning, så skal du hele tiden stige i vægt. Hvis du bruger samme vægt hver gang i f.eks. bænkpres, så bliver din krop aldrig stærkere. (Du må ikke bruge den samme vægt i to uger i træk. Fy skamme!)

Problemet ved at træne uden et styrketræningsprogram er, at der er svært at holde styr på, at du hele tiden stiger i vægt. Hvor meget var du lige du tog i skulder pres sidste uge? For mig var den en befriende “aha” oplevelse, da jeg lagede mit første program. Det var min vished om, at jeg hele tiden steg i vægt og at jeg trænede rigtigt.

3# Motivation

Glad motionistEr det ikke kedeligt at følge et styrketræningsprogram? Jeg kan huske da jeg spillede fodbold tilbage i teenager årene. Her fik vi at vide at det var smart at styrketræne, hvorefter vi fik stukket et hvidt A4 papir i hånden. På papiret var der 10 øvelser, dårlige billeder og lidt tekst. Værsgo! Ikke overraskende, så var omklædningsrummets skrallespand fyldt med A4 papirer efter dagens træning.

Et styrketræningsprogram skal være spædende og nytænkende. Det hjælpe dig med at nå dit mål (selvfølgelig), men det må også gerne få dig til at grine, græde, danse og juble. Jeg garanterer dig for, at styrketræningsprogrammet her på siden gør alle disse ting (og ja, du kommer også til at danse).

Nå, men hvad synes du? Følger du et styrketræningsprogram, eller træner du efter dit humør på dagen?

Tue

Jeg er fitnesstræner og holdets cardionørd. Jeg elsker løb, klatring, styrketræning - og softice på mine “syndedage” :)

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar

[30.000+ downloads] Prøv vores gratis træningsprogram i dag

Pin It on Pinterest