Mål din fedtprocent gratis

Mål din fedtprocent gratis

“Hey Tue, hvad er din fedtprocent egentlig på?”

eller

“Hvordan måler jeg min fedtprocent?”

Hvis du træner i et fitnesscenter eller arbejder som fitnesstræner, så er der gode chancer for, at du har hørt et af disse spørgsmål før.

Det har jeg i hvert fald!

Jeg har det lidt svært ved disse spørgsmål, for faktum er at kun meget få kender deres præcise fedtprocent. De fleste kigger på deres venner, og sjusser sig lidt frem til et fornuftigt resultat.

“Okay, hvis han har en fedtprocent på 20%, så er jeg i hvert fald nede på 15%”

Men er dette en okay måde at måle sin fedtprocent på? Kræver det ikke at man bliver målt med en fedttang, vejet på en avanceret vægt eller endda scannet?

Både ja og nej.

Hvis du har læst Tim Ferris bestseller “The 4 hour body” så ved du lidt om kompleksiteten ved at få målt sin fedtprocent. I fitnessbogen nævner hr. Ferris flere forskellige måder, hvorpå du nemt kan teste og måle din fedtprocent.

Det eneste problem er, at Tim Ferris er amerikaner med stort A. Og i USA kan alt lade sig gøre – det er lidt anderledes i lille Danmark.

Ser du, Tim Ferris foreslår at man får målt sin fedtprocent i en DEXA scanner. Det giver dig et fantastisk præcist resultat, og så kan den også måle hvor mange kilo muskler du har.

Awesome!

Det er dog ikke umiddelbart muligt at komme i nærheden af sådan en scanning i Danmark til under 2.500-3.000 kr. Noget der til sammenligning koster 50$ i USA. (Hvis du kender et sted hvor en DEXA scanning kan fås billigere i DK, så skriv en kommentar. Tak!)

Findes der ikke andre (gratis) måder end en dyr scanning?

Jo heldigvis. Selvom både fedttangen og Tanita vægten (den hvor du holder om to jernpinde med hænderne, mens den analysere din fedtprocent) ikke er helt så nøjagtige som de mere avancerede målingsmetoder, så er de gode bud. Tim Ferris anbefaler begge, hvis du ikke kan få fat i andet. Og det er desværre svært!

Men hvad gør jeg så, Tue? Har du ikke tid og lyst til at opsøge en kostvejler eller fysioterapeut for at få målt din fedtprocent, så er der en sidste mulighed.

Sådan måler du din fedtprocent gratis

Der findes en nem og simpel måde at måle din fedtprocent på, og den er 100% nøjagtig! Okay måske ikke, men metoden er faktisk “ikke så ringe endda”!

Fremgangsmåden er at kigge dig selv i spejlet (umm..) og sammenligne din krop med en af personerne nedenfor. Denne metode kaldes vurder-din-fedtprocent-udfra-et-billede (eller sådan noget lignede.)

(Klik på billedet for at se det i højere opløsning)

Mål din fedtprocent

Hvad kan jeg bruge mit resultat til?

Fint, nu kender du din (cirka) fedtprocent – hva’ nu?

Det geniale ved at kende sin fedtprocent er, at du kan bruge den til at vurdere din fremgang, på samme måde som hvis du måler omkredsen af dine overarme.

Ser du, det er ofte stort set umulig at spore din fremgang, hvis du ikke tracker dine resultater løbende. Du ser dig selv i spejlet dag efter dag, hvilket medfører at du ofte ikke lægger mærke til de små – men sikre – tegn på muskelvækst.

Dette afstedkommer et af de mest stillede spørgsmål indenfor styrketræning på alle niveauer: “Hvorfor vokser jeg ikke?”

Svaret er:

“Det gør du også!” Du har bare glemt at måle dine resulter. Det er nemlig sådan, hvis hvis du træner regelmæssigt og spiser fornuftigt, så vokser du. Det er en naturlov (med mindre du følger et elendigt træningsprogram eller kostplan naturligvis.)

For ikke at falde i hvorfor-vokser-jeg-ikke-fælden, så anbefaler jeg dig, at du vurderer din fedtprocent i forhold til ovenstående billede minimum hver anden måned. Prøv selv, jeg tror du vil blive overrasket.

Har du målt dig selv i forhold til billedet? Hvad er din fedtprocent? Det ville være hyggeligt, hvis du havde lyst til at dele dit resultat med os i kommentarfeltet nedenfor. Vi tales snart ved igen!

Action!

Tue

Jeg er fitnesstræner og holdets cardionørd. Jeg elsker løb, klatring, styrketræning - og softice på mine “syndedage” :)

14 kommentarer

  1. Kristoffer 23. januar 2014 at 22:49 #

    Dammit!! Min fedt procent er på 25…

    Svar

  2. rune 20. december 2014 at 15:55 #

    whyy god, men er 25…… men ikke længe.. grrr

    Svar

  3. Morten 14. januar 2015 at 22:34 #

    Man kan få en DEXA skanning for 1500 her
    http://www.bekkevoldprivathospital.dk/udredning-og-behandling/billeddiagnostik/priser/

    Svar

    • Tue 26. januar 2015 at 12:52 #

      Waw fedt! Jeg lavede lidt research i forbindelse med artiklen, og kunne ikke rigtig finde nogle skanningsstedet i Danmark til den pris – men fedt at du kunne hjælpe.

      Venlig hilsen Tue

      Svar

  4. Mujadin binaku 24. juli 2015 at 14:27 #

    Hej Tue! 😀 Mit Navn er Mujadin, jeg er en 15årig dreng fra jylland, jeg spiller fodbold og er lige kommet på sønderjyske, da mit fodbold nu er gået over i en mere professionel dimension vil jeg gerne kunne gøre alt for at yde mit bedste på banen, Jeg er 15, 186cm høj, vejer 91 har cirka en fedtprocent på 15, vil dog gerne have den ned ved under 9, da jeg jo altid kan bruge mine muskler, men fedtet gør mig bare langsommere, og som kommende angriber for et U-16 superliga hold, er det utroligt vigtig.

    Har du nogle gode råd til hvordan jeg får min fedtprocent ned uden at tabe muskelmasse

    – MVH Mujadin

    Svar

    • Tue 2. august 2015 at 18:43 #

      Hej Mujadin,

      Det lyder godt, ar du er klar på at give den en skalle. Når man vil reducere fedtprocenten uden at tabe muskelmasse, er det vigtigt at du får nok protein i din kost (suppler gerne med proteinpulver.)

      Derudover vil jeg generelt anbefale HIIT træning (intervalbaseret konditionstræning) fremfor alm. cardiotræning, men det bliver nok ikke et problem for dig, da fodbold i høj grad består af intervaltræning.

      Derudover – spis sundt og varieret og glem ikke at styrketræning (store muskler forbrænder flere kalorier end små muskler.)

      God træning, Tue

      Svar

  5. Oliver 8. september 2015 at 16:42 #

    Man kan vel godt være en tynd splejs og have en fedt procent under 10 uden særlig synlige muskler? 🙂 jeg målte min til 10,5% idag og ser en smule mindre muskuløs ud end ham på 10-12

    Svar

    • Poul Haacker 14. september 2015 at 08:58 #

      Jeg tillader mig at svare. Nah Oliver, de fleste undervurderer deres fedtprocent. Shopper rundt efter en fedtprocentmåler, der giver dem det laveste svar og holder sig til det 🙂
      Er du i tvivl er fedtprocenten højere 🙂

      Svar

      • Oliver 20. november 2015 at 13:18 #

        Det var den de havde i fitness centeret…

        “Er du i tvivl er fedtprocenten højere”
        Det kan du absolut ikke fastgøre på den måde. Alle er jo i tvivl udover hvad måleren siger til os.

        Svar

  6. Mette 4. maj 2016 at 16:10 #

    Super med den fotoserie … men det ville være endnu federe med en fotoserie, hvor man også ser personerne fra siden og bagfra.
    Kunne du ikke lave sådan en til os Tue? 🙂
    KH Mette

    Svar

  7. Kim 18. juni 2016 at 23:41 #

    Hejsa
    Hvad hvis man har lidt mave som ham med 30% men er en helt del mere muskuløs? 🙂

    Svar

  8. Dan 3. juli 2016 at 19:46 #

    Vil tror jeg ligger et sted mellem billede 15% og 10-12% dog nok et sted mellem 13/14% da de 4 øverste ( plus to små under brystkassen ) er ok tydelige uden flex, men der ligger også et sæt omkring navlen som man kan se optegnelser af under det lille lag fedt der er tilbage.

    Svar

    • Tue 10. august 2016 at 16:33 #

      Hej Dan.

      Tak fordi du delte og godt gået med den lave fedtprocent.

      Svar

  9. Cathrine 23. august 2016 at 10:21 #

    Hej Tue

    Jeg kan godt se hvor du vil hen med det her “vurder-din-fedtprocent-ud-fra-et-billede”… Jeg har dog et lille issue i form af en ret så nævneværdig fejlkilde. Alle mennesker har forskellig kropsbygning, og det kan derfor være afsindigt svært, at skulle sammenligne sin slaskede krop med disse skønne og helt igennem fantastiske kvindekroppe! Umiddelbart vil jeg vurdere, med lidt god vilje, at jeg selv ligger med en fedtprocent på omkring de 35. Men her har jeg trukket det hængehud fra, som jeg har efter mit vægttab. Havde jeg ikke været så optimistisk og velovervejet, ville jeg fejlagtigt have sammenlignet min krop med hende der har en fedtprocent på 45 – Udelukkende fordi min mave også hænger ud over trusserne.
    Jeg håber du kan se hvor jeg vil hen med det?

    Med de venligste hilsener
    Cathrine på 19 år, der heldigvis ikke har et forvrænget billede af sig selv 🙂

    Svar

Skriv et svar

[30.000+ downloads] Prøv vores gratis træningsprogram i dag

Pin It on Pinterest