Mavebøjninger

Den helt store forskel på mavebøjninger og crunches er dine bens placering. Modsat crunches så skal dine fødder være på jorden, når du laver mavebøjninger (eller Sit ups).

MavebøjningerTræning af mavemusklerne bør være en naturlig del af alle styrketræningsprogrammer. Maven består af relativt små muskler, hvorfor disse øvelse bør ligge til sidst i dit program.

Mavebøjninger er en af ingredienserne til at få sixpack (eller eightpack). Den anden ligeså afgørende ingrediens er cardio (konditionstræning).

Mavebøjninger videoSe video af øvelsen

Prøv vores unikke træningsprogram, for at få adgang til de i alt 21 øvelsesvideoer mv.

Få adgang til programmet (koster kun din mailadresse)

 

Primære muskelgruppe:

Mave

Sekundær muskelgruppe:

Forside og bagside af dine ben

Sværhedsgrad: 1 / 5

Mavebøjninger er en nem styrketræningsøvelse. Det eneste du reelt skal tænke over, er ikke at svaje i ryggen. Det er faktisk anbefales værdigt at bue en smule i ryggen. Hvis du vil gøre øvelsen mindre hård, så stræk armene frem foran kroppen under øvelsen.

Vil du have et godt træningsprogram, hvor mavebøjninger indgår?

Denne træningsøvelse er en af de i alt 25 øvelser, som udgør kernen i vores betalte 6 måneders træningsprogram. Udover alle de bedste øvelser indeholder træningsprogrammet bl.a. 75 unikke træningspas, 4 progressionscyklusser, sjove udfordringer, tests, hvileuger, PEAK-uger og meget mere. Prøv vores styrketræningsprogram i dag

Sådan gør du:

Læg dig på ryggen med bøjede ben og fødderne i gulvet. Placer hænderne bag hovedet og løft brystkassen op mod dine lår. Du kan gøre øvelsen sværere ved at flette hænderne bag hovedet (the military way).

Træningsforslag til mavebøjninger:

Lav 3-4 sæt. Antal gentagelser afhænger af, om du holder en vægtskive i hænderne. Hvis du ikke anvender vægte, så lav 3-4 sæt til maks – så skal du nok se resultater.

Vores bedste fif:

Jeg anvender altid kun egen kropsvægt (og altså ingen vægtskiver), når jeg laver mavebøjninger. Til gengæld laver jeg dem til en af siderne for at træne de skrå mavemuskler. Det gøres ved at føre venstre albue op til højre knæ og omvendt. Jeg laver tre sæt a 30-40 gentagelser – et sæt almindelige og et sæt til hver side. Jeg skifter mellem mavebøjninger og crunches![/notice]

Hvad synes du om mavebøjninger?

2 kommentarer

  1. Susanne 20. juli 2016 at 15:32 #

    Jeg er 50 år og vil gerne i form og se bedre ud. Flere muskler og vægttab

    Svar

    • Tue 10. august 2016 at 16:40 #

      Hej Susanne.

      Alder er ingen hindring. Vælg et godt træningsprogram og giv den gas i fitnesscenteret. Så skal det nok komme 😉

      Svar

Skriv et svar

[30.000+ downloads] Prøv vores gratis træningsprogram i dag

Pin It on Pinterest