Nettet’s bedste
styrketræningsøvelser:

På denne side har vi samlet alle de bedste styrketræningsøvelser. Vælg en muskelgruppe nedenfor eller klik på en af styrketræningsøvelserne for at læse mere om øvelsen. Rigtig god styrketræning!

Alle
Ben
Bryst
Ryg
Skuldre
Arme
Mave
hanging leg raises
Dashboard
Web Design / Graphic
Bænkpres
World Clock Widget
Logo / Web Design
Bænkpres med smalt greb
Brystøvelse
Lateral raises
Læs mere om øvelsen
Armbøjninger
Læs mere om øvelsen
Triceps extensions
Læs mere om øvelsen
Skulderpres
Læs mere om øvelsen
Bænkpres
Læs mere om øvelsen
Dødløft
Læs mere om øvelsen
Dumbell curls
Læs mere om øvelsen
Kropshævninger
Læs mere om øvelsen
Lunges
Læs mere om øvelsen
Calf raises
Læs mere om øvelsen
Mavebøjninger
Læs mere om øvelsen
Skuldre shugs
Læs mere om øvelsen
Bænpres med smalt greb
Læs mere om øvelsen
Hanging leg raises
Læs mere om øvelsen
Crunches
Læs mere om øvelsen
Squat
Læs mere om øvelsen
Triceps kickbacks
Læs mere om øvelsen
Dips
Læs mere om øvelsen
Rows
Læs mere om øvelsen
Træk-til-bryst
Læs mere om øvelsen
Bent-over lateral raises
Læs mere om øvelsen

Vil du også se videoer af alle øvelserne?

Træningsvideoer

Køb vores 6 måneders træningsprogram, der indeholder alle de ovenstående træningsøvelse, og få adgang til 21 øvelsesvideoer OG MEGET MERE.

Se styrketræningsvideoer

***

Vælg de rigtige styrketræningsøvelser

En rundspørge i fitnesscentrene viser, at op mod 80% træner uden at følge et styrketræningsprogram. Sjovt nok viser de samme undersøgelser, at de 20% der følger et program, opnår langt bedre resultater.

Når du skal i gang med at lave dit styrketræningsprogram, så er det vigtigste punkt valg af styrketræningsøvelser.

Hvilke styrketræningsøvelser skal du vælge? Frie vægte, kropsvægt eller maskine? Hvor mange styrketræningsøvelser? Progression? Gentagelser og sæt?

Forvirret? Følg denne guide til, hvordan du vælger de rigtige styrketræningsøvelser.

Styrketræningsøvelser med frie vægte, maskine eller egen kropsvægt

Styrketræningsøvelser. Ah, dette er som sagt de sværeste ved at lave et styrketræningsprogram. Skal dine styrketræningsøvelser anvende frie vægte, fitnessmaskiner eller egen kropsvægt? Hvis du læser et par tråde på et tilfældigt fitnessforum, så vil du hurtigt opdage, at der er ligesom religion. Alle har forskellige meninger, og er overbevist om at de kender den hemmelige formel.

Hvis man tager et fysiologisk udgangspunkt (og det er hele nerven i denne side), så vil vi anbefale dig at lave fullbody styrketræningsøvelser med frie vægte eller egen kropsvægt. Hvad er det så? Det er øvelser der rammer flere muskelgrupper.

Alle styrketræningsøvelserne på denne side er fullbody øvelser. Se dem ved at klikke på manden ovenfor.

Hvor mange styrketræningsøvelser skal jeg have i mit program?

Antal øvelser pr. træning. De fleste nybegyndere har en tendens til at fylde deres styrketræningsprogram op med bunkevis af forskellige styrketræningsøvelser. 5-6 forskellige øvelser til hver muskelgruppe (alle maskinerne i centeret skal jo bruges, ikke?) Nej, eller NEEJ! Keep it simple.

Vi plejer faktisk at anbefale at nøjes med en træningsøvelse til hver muskelgruppe. Forklaring følger.

Skal jeg tage mange eller få gentagelser? Og hvad med antal sæt?

Gentagelser og sæt. Hvad er dit mål med styrketræningsprogrammet? Vil du have store (runde) muskler ligesom bodybuilderen? Eller markerede, senede muskler ligesom kampsportudøverne? Her er endnu en tommelfingerregel:

Lav få sæt med 12-16 gentagelser af hver øvelse, hvis du vil have store muskler. Hvis du vil have senede muskler, the Hollywood way, så lav flere sæt med 6-10 gentagelser.

Skal jeg lave styrketræningsøvelserne til udmattelse eller stille og roligt?

Træningsintensitet. Det er vigtigt at du presser dig selv i hver styrketræningsøvelse, men ikke for meget! I praksis betyder det at du skal udføre hver gentagelse indtil du bliver nød til at holde pause mellem gentagelserne.

Hvor lange skal pauserne mellem hvert sæt være?

Pauser. Dine muskler vokser når du holder pause. Det er derfor vigtigt (læs: alt afgørende) at du holder den rigtige pause. Længen afhænger af hvor mange gentagelser du laver – fra 30 sek. til 5 minutter.

Vil du have store muskler, så hold korte pauser (så dine muskler syrer til). Vil du have senede og stærke muskler, så hold længere pauser (så du har overskud til at løfte de tungere vægte).

Et styrketræningsprogram hjælper dig med at holde styr på pauser – så du ikke får overtrænet.

Vil du have et træningsprogram, der indeholder alle de ovenstående øvelser?

Vi har brugt 1½ år på at udvikle og finpudse vores 6 måneders styrketræningsprogram. Programmet er blevet testet på mange forskellige af mænd og kvinder (alt fra elitesoldater til nybagte mødre) – og det virker 100%!

Læs mere om vores træningsprogram

 

[30.000+ downloads] Prøv vores gratis træningsprogram i dag

Pin It on Pinterest