Den ultimative guide til weight gainer

Weight gainer guide

Selvom vægttab er det primære formål for mange, der styrketræner, så er der faktisk også folk, der gerne vil tage på i vægt. Er dette tilfældet, kan det være ideelt at supplere kosten med ”weight gainer”, der er et kosttilskud, som tilfører kroppen ekstra kalorier.

Der kan være mange grunde til, at man gerne vil tage mere på i vægt. Det kan fx være, hvis man gerne vil bygge mere muskelmasse, være mere funktionel i dagligdagen eller forbedre sine atletiske egenskaber.

Det kan også være, at man har gennemgået et sygdomsforløb, hvor man har mistet meget af sin kropsvægt. Eller hvis man er en såkaldt ”hard gainer”, der har en høj forbrænding, og derfor svært ved at tage på i vægt.

Typisk har dem, der gerne vil tage på i vægt, fokus på at opbygge muskelmasse, da det generelt er sundere, at en vægtøgning består af muskler frem for fedt. De gode weight gainers fordrer selvfølgelig dette.

Kost og træning er det vigtigste, når det kommer til at opbygge muskler. Et supplement i form af weight gainer kan hjælpe med kalorier og protein eller med at forbedre din præstation i træningscentret. De kan fx give dig et energiboost, så du er mere udholdende, når du er nede i træningscentret.

I dette indlæg kigger vi nærmere på weight gainers, der kan hjælpe dig med at tage på i vægt.

Weight gainers kommer i mange forme og farver, så at sige, så at finde den helt rigtige weight gainer kan være sværere, end som så. Den første weight gainer er ikke nødvendigvis den bedste.

Inden vi kommer til at validere de forskellige weight gainers på markedet, skal vi dog lige kigge lidt nærmere på kendt, men ofte underkendt, basal kostvejledning.

Sådan tager du på i vægt

Hvis du gerne vil tage på i vægt, skal du helt grundlæggende indtage flere kalorier, end din krop forbrænder. Hvor stort et kalorieoverskud du skal ligge i, varierer dog fra person til person.

Fx findes der et studie, der er foretaget på 12 sæt tvillinger, der viser, at et identisk kalorieindtag over en længere periode i et sæt tvillinger, resulterer i forskellig vægtforøgelse. Faktisk varierede vægtøgningen efter en 100 dages periode med et kalorieoverskud mellem 4,3 kg og 13,3 kg.

Vægtøgning behøver dog ikke at være en større videnskab, som det er i ovenstående eksempel. De fleste mennesker har ikke svært ved at tage på, hvis de konsekvent over en længere periode indtager flere kalorier, end de forbrænder.

Den helt store ubekendte i ovenstående er den enkeltes metabolisme / stofskifte. Jo højere et stofskifte du har, desto hurtigere forbrænder du de kalorier, som du indtager. Personer med et højt stofskifte kan således have brug for flere kalorier, end en tilsvarende person der har et lavt stofskifte.

Intet hokus pokus med weight gainers

Weight gainers er en bred kategori af produkter, der er kendetegnet ved at have et højt kalorieindhold. De bliver primært markedsført og anbefalet til personer, der har svært ved at tage på i vægt, eller har behov for en ”hurtig” vægtøgning.

Ligesom det er tilfældet med proteinpulver, der har et højt indhold af protein og aminosyrer, så er der ikke noget ”hokus pokus” ved weight gainers.

De indeholder ingen magiske ingredienser og er blot en nem måde at få nogle ekstra kalorier indenbords på. Typisk er weight gainers pulver, der kan blandes til en shake med vand eller mælk.

Weight gainers indeholder altid et højt indhold af kulhydrater og protein. Fx indeholder en af de mest populære weight gainers på markedet 1250 kalorier, 252 gram kulhydrater og 50 gran protein per shake.

Summa summarum. Du kan helt sikkert tilføre flere kalorier til din diæt ved at inkludere weight gainers. Nogle bryder sig dog ikke om smagen eller konsistensen. Er dette tilfældet, så er en anden løsning, hvis du gerne vil tage på i vægt, meget simpel: at spise mere ”rigtig” mad.

De bedste weight gainers

Som nævnt tidligere er weight gainers en rigtig bred produktkategori.

Der er mange producenter og de har hver især typisk flere forskellige weight gainers i produktporteføljen. I nedenstående har vi valgt kun at anmelde weight gainers fra europæiske producenter, da de så lever op til en række kriterier og godkendelser.

Bodylab Clear Weight Gainer

Bodylab er en af Danmarks førende virksomheder inden for kosttilskud og -supplementer til styrketrænere og sportsudøvere. Du kan derfor være helt tryg ved, at deres Clear Weight Gainer er et produkt af en høj kvalitet.

Bodylab Weight Gainer

Bodylabs Clear Weight Gainer udmærker sig ved at have et højt indhold af kalorier og et lavt indhold af fedt. Kulhydraterne er en god blanding af både hurtigt og langsomt optagelige.

Bodylabs Clear Weight Gainer findes i tre forskellige smagsvarianter, nemlig Ice Tea Peach, Raspberry Rush og Sweet Orange.

1 servering af Bodylabs Clear Weight Gainer består af 100 gram, som blandes op med 400 ml. vand. Her får du 386 kcal, 68 gram kulhydrater og 23 gram protein.

Clear Weight Gainer kan købes direkte hos Bodylab.dk. Produktet er af en høj kvalitet og de forskellige varianter smager rigtig fint.

Klik her for at gå til Bodylab.dk

Myprotein Weight Gainer Blend

Weight Gainer Blend fra Myprotein er en kvalitetsblanding af både hurtigt- og langsomt optagelige kulhydrater og proteiner. Kulhydraterne kommer fra havre og proteinerne fra mælk.

Myprotein Weight Gainer

Produktet kan fås i flere forskellige smagsvarianter, herunder chokolade, jordbær og vanilje. Dertil kan du også få det i en version uden smag.

Weight Gainer Blend indeholder også maltodextrin. Det hjælper med at restituere og genopbygge musklerne efter træning, så du hurtigere bliver klar til din næste træningssession.

Myproteins Weight Gainer er bedre på næringsindholdet end Bodylabs tilsvarende. 1 servering á 100 gram indeholder 357 kcal, 44 kulhydrater og hele 28 gram protein.

Myprotein Weight Gainer Blend er en af testens billigste.

Du kan nemlig få 5 kilo for 499 kr. Som en af vores gode læsere får du i øvrigt 40 % rabat på hele din ordre. Indtast blot rabatkoden ”IRMX-R1” under checkout-processen. Selv tak!

Klik her for at gå til Myprotein.dk

Bivirkninger ved weight gainer

Som sådan er der ikke nogen bivirkninger ved brug af weight gainer, så længe du holder dig til anerkendte, europæiske producenter.

Når det så er sagt, kan det være, at du er laktoseintolerant, og så skal du over i en vegansk weight gainer. Meget af det proteinpulver der er i weight gainers, kommer nemlig fra mælk, og er du laktoseintolerant, kan du risikere at få problemer med maven.

Det samme kan gøre sig gældende, hvis du har en sart mave. Det anbefales, at du starter forsigtigt ud og måske nøjes med at drikke en halv shake de første par dage, inden du går til en hel shake.

Vær i øvrigt også opmærksom på, at den type vægt som vi ønsker at tage på, er muskler og ikke fedt. Lige meget hvor godt eller sundt du spiser, kan du ikke bygge muskler, hvis du ikke får stimuleret dem. Har du derfor en inaktiv livsstil, hvor du ikke får trænet, så vil de ekstra kalorier, som du indtager og ikke forbrænder, sætte sig som fedt.

Skal du have det fulde udbytte af dit daglige kalorieoverskud, er det derfor vigtigt, at du får bevæget dig nok i løbet af dagligdagen og får styrketrænet regelmæssigt.

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar

Shares