Hanging leg raises - En øvelse der giver ømme mavemuskler

Hanging leg raises

Hanging leg raises er en dræber-øvelse for dine mavemuskler. Det er en hård øvelse, der rammer dine mavemuskler lige på og hårdt, men til gengæld er resultat også derefter.

Laver du hanging leg raises regelmæssigt, vil du få en stærk core-muskulatur, en tonet mave og meget, meget ømme mavemuskler.

hanging leg raises øvelseHanging leg raises udføres ved, at du hænger i en stang og løfter benene op mod brystet. Du kan enten gøre det med strakte ben eller bøjede ben. Jo mere du strækker dine ben ud, desto hårdere er øvelsen, og i starten kan du måske kun foretage øvelsen med bøjede ben.

Hvis du har adgang til en chin ups-bar, så er hanging leg raises et “must-have” i dit styrketræningsprogram.

Hanging leg raises videoSe video af øvelsen

Prøv vores unikke træningsprogram, for at få adgang til de i alt 21 øvelsesvideoer mv.

Få adgang til programmet (koster kun din mailadresse)

 

Primære muskelgruppe:

Mave

Sekundær muskelgruppe:

For- og bagside af dine ben, samt hele underbenet.

Sværhedsgrad: 2 / 5

Hanging leg raises er rent teknisk en relativt nem styrketræningsøvelse at udføre, men kan godt være hård ved din krop. Det, som du skal være opmærksom på, er at starte med benene hængende (hanging legs) og løfte dem helt op til maven. Foretager du dine hanging leg raises med strakte ben, skal de løftes til, at de er vinkelret med torsoen.

Hvis du ikke er stærk nok til at hænge i armene, så kan du i stedet lave almindelige mavebøjninger eller crunches.

I takt med at du bliver bedre til at udføre dine hanging leg raises, kan du gøre øvelsen hårdere ved at strække dine ben ud.

Vil du have et godt træningsprogram, hvor hanging leg raises indgår?

Denne træningsøvelse er en af de i alt 25 øvelser, som udgør kernen i vores betalte 6 måneders træningsprogram. Udover alle de bedste øvelser indeholder træningsprogrammet bl.a. 75 unikke træningspas, 4 progressionscyklusser, sjove udfordringer, tests, hvileuger, PEAK-uger og meget mere.

Prøv vores styrketræningsprogram i dag.

Sådan gør du:

Tag fat med overhåndsgreb i baren og lad kroppen hænge lige ned. Løft nu dine ben op mod maven. Undgå at “kippe” når du laver øvelsen. Det er dine mavemuskler, der skal arbejde og det kan de ikke, hvis det er svingbevægelsen, der gør arbejdet.

Træningsforslag til Hanging leg raises:

Lav 3-4 sæt til maks – så skal du nok se resultater.

Vores bedste fif:

Jeg elsker denne øvelse. Den kan dog godt være lidt hård ved håndleddene, hvorfor jeg kan anbefale et par styrketræningshandsker med krog.

Du kan variere øvelsen ved at løfte benene skiftevis til en af siderne.  Dette er en god måde at træne de skrå mavemuskler på.[/notice]

Hvad synes du om hanging leg raises?

5 kommentarer

  1. sannie 9. juni 2013 at 20:04 #

    vil man kunne lave den her øvelse på en ribbe?

    Svar

    • Tue 10. juni 2013 at 10:15 #

      Hej Sannie,

      Det kan du sagtens. Øvelsen vil dog føles en del nemmere, da ribben stabiliserer din krop, hvorfor du slipper for at bruge kræfter på at holde kroppen i ro under øvelsen.

      Venlig hilsen

      Tue Nielsen

      Svar

  2. Jan Lynge 4. juli 2016 at 11:34 #

    Hej

    Da jeg ikke benytter Fitnesscenter, men “blot” bænk og håndvægte hjemme, skal jeg høre om der er en alternativ øvelse til denne?

    VH
    Jan

    Svar

    • Tue 10. august 2016 at 16:37 #

      Hej Jan.

      Helt bestemt. Du kan egentlig erstatte den med flere “hårde” maveøvelser, f.eks. mavehjul, Dragon Flag eller blot mavebøjninger med ekstra vægt. Det eneste der er vigtigt er, at maveøvelserne er hårde (dvs. maks 10-12 mulige gentagelser.) Jeg vil nok primært anbefale en variant af Dragon Flag, da den er rigtig hård. Husk at øvelsen kan gøre både nemmere og hårdere – alt efter dit niveau. Tue

      Svar

  3. Nanna 2. november 2016 at 21:25 #

    Hej 🙂
    Jeg er vild med denne øvelse, men bruger ofte den barre hvor man kan hænge på sine albuer (med underarmen på stativet.
    Giver det lige så godt, eller ville det give mere, hvis jeg hang i armene?

    Svar

Skriv et svar

[30.000+ downloads] Prøv vores gratis træningsprogram i dag
Gratis styrketræningsprogram

Gratis styrketræningsprogram

Vores styrketræningsprogram giver dig større muskler, en lavere fedtprocent og en bedre udholdenhed - garanteret.

Indtast din e-mail adresse herunder og vi sender det til din indbakke - helt gratis

Sådan! Tjek din indbakke for dit gratis styrketræningsprogram

Gratis styrketræningsprogram

Større muskler, lavere fedtprocent og en pænere krop. What's not to like?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag vores gratis træningsprogram med det samme.

Tak! Dit træningsprogram er afsendt til den oplyste e-mail-adresse

Shares