Anti-inflammatorisk kost

Anti-inflammatorisk kost er over de seneste par år blevet mere og mere populært. I denne artikel gennemgår vi, hvad begrebet dækker over, men vi starter et lidt andet sted.

Lad os starte med at stille spørgsmålet: Hvad er inflammation?

Inflammation er en betændelse i kroppen, hvor det ikke (nødvendigvis) er bakterier, der er hovedårsagen. Der kommer fx inflammation ved sår, efter et myggestik, eller en overbelastet sene. Her går kroppens immunforsvar ind og rydder op efter de ydre påvirkninger, og sørger for at såret heler, at myggestikkets kløe holder op, og at senen holder op med at gøre ondt igen. Her er inflammationen af det gode. Den rydder op.

Inflammation er også en grundsubstans ved cancer, fordi kroppens immunforsvar forsøger at fjerne de fremmede celler, kræftcellerne. Her er immunforsvarets evne til at lave inflammation en vigtig ”kemo-terapi”, da immuncellerne danner stoffer, der skader de fremmede/forandrede celler, og andre immunceller spiser de for kroppen anderledes og dermed truende celler.

Faktisk danner vi kræftceller hver dag, men kroppens immunceller opdager dem og destruerer dem. Men inflammation er også cancerens måde at bane vej for vækst, så her kan vi desværre ikke altid nøjes med at tro, at kroppens eget immunforsvar rydder op.

Inflammation i cellerne

Inflammation kan også komme på basis af en autoimmun sygdom, som fx leddegigt, Hashimotos thyreoiditis (betændelse i skjoldbruskkirtlen), diabetes type 1 (hvor de insulindannende celler i bugspytkirtlen går til grunde) og meget mere.

Årsagerne til dette er for det meste ukendte, men der kan være familiær disposition. En stresset hverdag kan også sætte gang i sygdommen. Her er inflammation ikke godt. Det skaber sygdom.

Hvis man er overvægtig, ryger og har diabetes, er inflammation i små og store blodkar-vægge til stede i et omfang, så man risikerer alvorlig sygdom. Inflammation i blodkarrene er her forårsaget af fx forhøjet kolesterol af den usunde slags, forhøjet blodsukker, og forhøjet blodtryk på baggrund af rygning eller overvægt.

Kulilte i tobaksrøg optager pladsen for ilt på de røde blodlegemer, og derfor skal hjertet arbejde hårdere, blodtrykket stiger og er medvirkende til at fedt sætter sig på blodkarrenes sider. Derved kommer der en lille inflammation, som kan risikere at forsnævre blodkarret og danne en blodprop. Her skaber inflammation sygdom.

Er man stresset og søvnløs er der et øget adrenalin-spejl i kroppen, og med det følger øget inflammation. For at dæmpe skadevirkningerne af det øgede adrenalin-spejl danner kroppen øget mægde kortisol, binyrebarkhormon, og med det øges blodsukkeret, med risiko for at få diabetes til følge.

Inflammation er der altså i kroppen hele tiden, og hvis der er balance, så opdager man sjældent, at det foregår. Er der ikke balance, kommer der sygdom.

Hvad er anti-inflammatorisk kost (og livsstil)?

For at holde balancen i kroppen, og for at undgå diabetes, hjertekarsygdomme og forebygge cancer, så er det klogt at spise anti-inflammatorisk. Eller rettere: at leve anti-inflammatorisk.

Anti-inflammatorisk kost og livsstil, er i virkeligheden det, vi efterhånden alle sammen kender som Sundhedsstyrelsens kostråd, suppleret med daglig motion, mindst 15-30 minutter. Og selvfølgelig at holde sig fra rygning.

Det vigtigste er, at det bliver en sund livsstil, og ikke noget der gøres som kure.

anti inflammatorisk kost

Sådan lever du anti-inflammatorisk

Kost:

Motion:

Anti-inflammatorisk kosts berettigelse

Hvem kender ikke til den sløvhed, som kommer med for meget og for tung mad? Og den lethed og fornemmelse af energi, når man har spist en fyldig salat?

Sund kost er vigtigt for alle, og sund kost er anti-inflammatorisk. Ved at spise som anbefalet ovenfor (tilpasset egne smagsløg), sammen med motion, kan du få mindre sygdom og flere gode leveår.

Dog kan intet stå alene som garanti for et godt liv. Hvis du er ryger, og/eller du drikker for meget, er psykisk i ubalance, ramt af kriser og handicap, så skal dette have din fulde omsorg. Stress og dårlig søvn medfører inflammation i kroppen, og det skal der handles på, før man måske presser sig selv til en kost- og motionsomlægning.

Men selv hvis det er tilfældet, bliver man altså gladere, når man går en tur, end når man ligger for længe på sofaen. Og en skål frugtsalat er en vidunderspise, og kan til enhver tid overgå en lagkage, hvis du spørger mig. Har du en kronisk sygdom, så er der talrige eksempler på, at den rette kost (læs anti-inflammatorisk) kan hjælpe både fysisk og psykisk.

Med venlig hilsen, Liselotte Rønne, læge

Litteratur

Der er skrevet mange gode bøger om anti-inflammatorisk kost og der er mange opskrifter på nettet at finde. Vil du gerne dykke yderligere ned i emnet, anbefaler vi, at du tager et kig på disse 3 udgivelser:

Kilder:

Gigtforeningen, Et Sundt Liv, Antiinflammatorisk kost og antiinflammatorisk livsstil

Sygeforsikring Danmark, Nyt og Sundt

Vegetarisk forening, Mad og Ernæring

*Højt glykæmisk indeks beskriver sukker, der ved indtag får blodsukkeret til at stige hurtigt, fx mango, banan, vandmelon, hvidt brød, kage, slik

 

Styrketræningsapp

Træn effektivt med vores app

Få styr på din træning og kost med vores app. Du får et skræddersyet træningsprogram og kostplan.

Med appen kan du:

Med appen får du alt samlet på et sted. Følg træningsplanen i centeret. Det er nemt, og vi er klar med svar på dine spørgsmål ligegyldigt, hvad dit mål er.
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Gratis træningsprogram?

Større muskler, lavere fedtprocent og en pænere krop. What’s not to like?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag vores gratis træningsprogram med det samme.