3 øvelser du kan lave i et squat rack

Squats er et af de vigtigste øvelser, du kan lave som del af dit træningsprogram. De er ikke kun fantastiske da de rammer flere muskelgrupper på én gang, men også fordi, de er en af de øvelser, der er mest effektive til at tone og styrke kroppen.

At lave squats uden et stativ – altså `air squats´ – er det mest udbredte. Du bruger din kropsvægt, og ikke andet.

squats

Med et stativ kan du dog øge intensiteten af din træning, da den er designet til at kunne håndtere store mængder vægt. Du kan selv justere hvor meget vægt du vil have på vægtstangen, så den giver en del frihed.

Selve stativet er lige så vigtigt. For det første, kan du løsne stangen lige på dine skuldre uden at skulle løfte den over hovedet, hvilket både er svært og kan være farligt. For det andet, den tunge vægtstang falder ikke på dig, hvis du skulle fejle og tabe stangen, da sikkerhedsspotteren sørger for at fange stangen.

Et squat rack kan derfor være mere sikkert at bruge, i stedet for at jonglere med løse vægte.

Et squat rack er et træningsudstyr, som ethvert professionelt motionscenter ville have, og spørger du os, er det også uundværlig i din homegym. Der findes forskellige squat racks, hvoraf de mest populære er fritstående squat rack, squat rack med pull up bar, og foldbart squat rack (vægmonteret).

Her er 3 øvelser, med trin-for-trin vejledning, du kan lave i et squat rack.

Squats

Deadlift

Overhead press

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments